„Tohle jsme nechtěli!“ řekli si Bůh, Alláh, Darwin, Buddha, Velké špagetové monstrum a všichni ostatní

29.6.2015 9:00:00 / Petra Bruzlová

 

Otevřel Bibli a našel svůj svět. Dokonalá pravidla a odpovědi na všechny otázky. Rozhodl se za opravdovost svého přesvědčení, kterému se ostatní vysmívali nebo ho ignorovali, obětovat cokoli. Už nebyl nikdy sám, protože měl Boha na své straně. Nemusel se ničeho bát. Strach však začali mít všichni okolo. HaDivadlo připravilo inscenaci Mučedník podle textu německého autora Maria von Mayenburga.

 

Pro středoškoláka Benjamina Südela (Zbyšek Humpolec) začala nová etapa života. Dospívá k rozhodnutí, že jediný správný život lze vést podle pravidel Bible a křesťanského náboženství. Každé slovo si vtiskuje do hlavy a podle potřeby ho používá coby argument proti lidem ve svém okolí. Cítí se jako nový vyvolený prorok, a proto neposlouchá žádnou autoritu. Přijde mu směšné diskutovat s knězem (Jan Lepšík), jenž ho chce použít spíše jako nástroj k přilákání dalších věřících. Ke své matce (Kamila Valůšková) moc úcty nechová, poněvadž se provinila rozchodem s jeho otcem a ještě navíc si našla milence. Učitele bere jako nepřátele, co ho nutí učit se neověřené teorie. Jelikož nedělá nic jiného, než že obhajuje svůj názor, těžko se mladíkovi něco vytýká. Při každém dialogu používá Benjamin výroky ze svaté knihy a těm se čelí opravdu těžko. Než aby se s ním někdo hádal, raději mu často dají za pravdu. Své moci Benjamin sobecky využívá.

 

Benjaminova matka je nervózní žena ve středních letech. Synovi nerozumí a nesnaží se o to ani v nejmenším. Zakazuje mu číst Bibli, nadává mu a občas propadá až hysterii. Obviňuje školu z toho, že jí syna „zblbla“, a čeká, že učitelé vše vyřeší za ni. Sami učitelé si ve většině případů nevědí rady s arogantním žákem. Mezi vrstevníky je Benjamin považován za podivína a někoho, kdo se chce jen zviditelnit. Následuje ho pouze Georg Hansen (Jiří M. Valůšek), chlapec poněkud hloupější s hendikepem kratší nohy.

 

MučedníkMučedník

 

Jediný, kdo se hrdě postaví proti Benjaminovu chování, je jedna z jeho učitelek Erika Rothová (Sára Venclovská). Rozhodne se ho přechytračit jeho vlastními zbraněmi. Věnuje studování Bible tolik času, že se jí přímo před očima rozpadne vztah. Kvůli častým konfliktům s Benjaminem proti sobě poštve ředitele školy (Miloslav Maršálek). Sám Benjamin pozná v mladé ženě velkou hrozbu a rozhodne se ji odstranit. Těší se, jak učitelka židovského původu skončí pod nákladním autem a on tak na světě dostojí spravedlnosti. Plány mu překazí jeho společník, který měl zařídit, aby měla učitelka nehodu. Georg si i přes svoji naivitu a lehkou hloupost uvědomil, že by připravil o život člověka, a s tím nechtěl mít nic společného. Benjamin ho za trest v afektu poraní rozbitou lahví. Avšak i za tento čin může podle jeho výpovědi paní učitelka Rothová, jež svým radikálním chováním vůči němu znepokojuje celý učitelský sbor i Benjaminovu matku. Stejně jako se Benjamin snaží o prosazení své pravdy, tak se o to snaží i Erika Rothová. Oba za své názory hodlají mnoho obětovat, avšak on jde sobecky skoro až přes mrtvoly, kdežto ona chce pomoct. Neví, že nakonec sama skončí jako mučednice.

 

Co by se stalo, kdyby západoevropský křesťan hlásal svou víru tak naléhavě a radikálně, jako řada podobně uvědomělých stoupenců islámu?“ – tak stojí otázka HaDivadla. Opravdu je před námi ten nekompromisní radikál, co hodlá za své přesvědčení položit život, ohrožuje většinovou společnost a svou přesvědčivostí k sobě dokáže přilákat další podobně zfanatizované přívržence? ZATÍM ne. Je to ještě dítě, co hledá své místo. Plánuje smrt, žádná se však nestane. Na druhou stranu si všichni uvědomují, že i takto mladý člověk se chová nebezpečně. Rozvrací školní osnovy, štve proti sobě jednotlivé učitele a žáky, dává plané naděje podobně ztraceným ovečkám. Všechno se mu to relativně jednoduše daří, jelikož si na pomoc vezme křesťanské náboženství. Podle jeho tradic všichni vyrůstáme, slavíme křesťanské svátky, víme, kdo byl Ježíš Kristus a co je to desatero. Něco tak blízkého našim životům nelze ignorovat, úryvky z Bible se těžko vyvracejí a co jiného dělá Benjamin, než to, že se podle nich řídí? Chce žít skromně, asketicky, zbožně. Ostatní však ne. Tím by ovšem neměli být odsouzeni k smrti, jelikož každý má právo žít podle sebe. Benjamin těžko nachází ve světě ideální prostředí pro svůj životní styl, a proto se ho snaží změnit ku obrazu svému.

 

Na mladém Benjaminu Südelovi v podání Zbyška Humpolce se nedá mnoho poznat. Nelze jednoznačně určit, jestli opravdu tak moc věří tomu, co si v Bibli přečte, jestli v ní opravdu nachází potřebnou útěchu a pravdu. Spíše se chová jako dospívající, co na sebe rád upozorňuje. Neznáme jeho vnitřní život, jelikož jeho vyjadřování se často podobá kázání. Je pořád naštvaný a povýšený. Nejspíše mu maska arogantního kluka vyhovuje, protože nechce nikomu ukázat, co se odehrává v jeho možná velmi smutné duši.

 

MučedníkMučedníkMučedník

 

Sára Venclovská jako učitelka Rothová naopak působí velice sebejistě. S žáky nemívala problém a výuku mladých lidí nebere na lehkou váhu. Snaží se zařazovat do hodin oblíbené praktické ukázky, ale jen do té doby, než se před jejíma očima Benjamin svlékne a hodlá si podle jejích instrukcí vyzkoušet navlékání kondomu. Rychle pochopí, že má tu čest s nepřítelem, jenž nejenže nebojuje fér, ale k její smůle si jako zbraň vybírá víru. Nepodložitelnou a neuchopitelnou duchovní sféru, již nelze ani potvrdit, ani vyvrátit. Ona věřila ve vědecky podložené objevy. Ovšem proti základním pravidlům vycházejícím z křesťanské tradice a popsaným v Bibli vlastně nic nenamítá. Podle nich všichni žijeme. Erika Rothová končí ve svém rovněž radikálním nazírání jako poražená, protože nikdo okolo nepoužívá zdravý rozum. Stane se pravým mučedníkem stávajícího systému. Jako se Benjamin snaží vše kolem sebe přetvářet do podoby biblicky korektní, tak se učitelka drží zuby nehty současného stavu. Chce žít zase ve svém moderním světě, kde je jí dobře, a nehodlá se podřizovat textu nějaké Bible. A to za cenu ztráty partnera, práce, respektu… I kdyby ji na kříž přibili, nepodlehne. Tak hluboce je přesvědčená o správnosti svého světa.

 

Režisér Marián Amsler celou inscenaci realizoval v jedné malé školní třídě. Lavice a židle posloužily také pro vytvoření ostatních dějišť, včetně exteriérů. Vtipně působilo převlékání herců do postav teenagerů, kteří střídavě doplňovali kolektiv žáků. Nikdo si nehrál na opravdové žáky, ale každý ztvárnil figurku typickou pro jakoukoli třídu. Nechybí spící ignorant (Jan Lepšík), make-upová královna (Sára Venclovská), třídní sexbomba (Táňa Malíková), uhlazený hezoun (Jan Grundman) a šprtka zamilovaná do učitele (Kamila Valůšková).

 

Na dvou stranách sporu se střetly vědecká teorie a náboženská tradice. Z principu je nelze porovnat, ani nelze jedno druhým vyvrátit. Možná právě proto, že nelze konfrontovat tyto dva světy, se v očích učitelky i žáka zdálo nejlepší protivníka zničit.

 

HaDivadlo - Marius von Mayenburg: Mučedník. Režie Marián Amsler, dramaturgie Anna Saavedra, hrají Zbyšek Humpolec, Sára Venclovská, Jan Lepšík, Jiří M. Valůšek, Kamila Valůšková, Táňa Malíková, Jan Grundman, Miloslav Maršálek. Premiéra 15. března 2015. Psáno z reprízy 31. března 2015. 

Komentáře k článku

U článku není vložen žádný komentář

Nový komentář

Jméno: 
Email: 
Předmět: 
Váš komentář (max. 1000 znaků, žádné HTML):  
inzerce