Peruánský papoušek v Národním divadle Brno

14.2.2012 16:00:00 / Markéta Toufarová

 

Opereta se v poslední době na scénách brněnských divadel nevyskytuje příliš hojně. Několik titulů tohoto žánru se objevilo na programu Městského divadla Brno. Před dvěma roky měl pak v Janáčkově divadle úspěšnou premiéru Straussův Netopýr v režii Ondřeje Havelky. Uvedení Offenbachovy operety Perikola tak bylo v dramaturgii Národního divadla Brno trochu překvapivou volbou. Kromě v současné době netypického žánru i námětu je inscenace Perikoly zvláštní také tím, že byla umístěna na scénu „velkého“ Janáčkova divadla, které je známé především jako sídlo opery a baletu. Děj vypráví příběh krásné peruánské zpěvačky Kamily, která je ochotna kvůli kariéře a úspěchu riskovat svou lásku a stát se jednou z dvorních dam proradného místokrále. Díky své schopnosti „měnit barvu“ a zjištně lichotit jednomu či druhému nápadníkovi získala přezdívku Perikola. Tímto jménem se totiž honosí také mnohobarevný papoušek.


Brněnská verze však oproti originálu zaznamenala mnoho změn a to především díky režisérovi Tomáši Studenému a dramaturgovi Jakubu Krulišovi. Ti libreto upravili a změnili velkou část původního děje. Svými zásay do textu znejasnili konec příběh a divákovi je umožněno o závěru operety hlasovat. Existuje zde varianta, v níž se Perikola rozhodne vrátit se zpět ke svému milému Piquillovi a proti ní také možnost, že dá zpěvačka přednost místokráli Peru Donu Andrésovi.


Nápad zapojit diváky do představení je pěkný pokus přilákat na operetu více návštěvníků. Pomineme-li však pěvecké výkony, je to bohužel také to jediné, co je na Perikole lákavé. Ačkoliv je i původní příběh satirou kritizující společenské a hlavně politické poměry své doby, brněnské inscenaci se ho nepodařilo přiměřeně aplikovat do současnosti. Celá opereta je přehnaně vyhrocená a z nadsázky, která je Offenbachovi tak blízká, nezbylo téměř nic. Naopak vzniklo dílo spíše nevkusné, zbytečně hrubé až kýčovité, jenž naprosto postrádá kouzlo nenápadně a přitom výstižně a ostře upozornit na nefunkčnost systému.

 

PerikolaPerikolaPerikola


Snad záměrnou vulgaritu opileckých scén, které tvoří velkou většinu děje, mohla zjemnit alespoň Offenbachova kvalitní hudba. To by však bylo možné pouze v případě, že by byl orchestr Národního divadla Brno řádně připraven, naladěn a sehrán. Pod vedením Caspara Richtera, ani pod taktovkou Pavla Šnajdra se to však nepovedlo. Bohužel kvůli tomuto nesouladu zcela zanikla spousta dobrých nápadů. Ukázkovým příkladem tohoto neúspěchu je dopisová scéna. Při každém otevření a zavření Perikolina dopisu se totiž mělo ozvat či umlknout téma árie, kterou mladá žena zpívala při psaní v předchozí scéně. Hudební vtip tak kvůli zpomaleným reakcím dirigenta a orchestru vyšel naprosto naprázdno.


Ani nápadité scénografické hrátky a variace s maximalizovanými písmeny jména PERIKOLA nemohly celkově nevkusnou inscenaci zachránit. Jediné, co bylo na představení bezchybné, byly pěvecké výkony hlavních protagonistů. Jana Wallinegerová si Perikolu vyloženě užívala a velmi příjemné bylo sledovat také špičkování Dona Andrése (Jan Šťáva ml.) a Piquilla (Ondřej Koplík). Ti svým odlehčeným vtipkováním a sehraností zachránili nejednu trapnou situaci. Oddech od kýčovitosti přinesla na chvíli také scéna se starým vězněm v podání jediného nezpěváka, činoherního herce Jaroslava Kuneše.


Dramaturgický tah nasadit na repertoár ND Brno provokativní politickou satiru Perikola neuspěl. Spíše než upozornění na kulturní lhostejnost brněnské radnice se inscenátorům bohužel podařilo potvrdit dlouho trvající fakt, že inscenace ND Brno poslední dobou ztrácí na kvalitě a zajímavosti. Operní soubor ND Brno disponuje velmi kvalitními zpěváky. Jen oni však svými výkony nedokážou zachránit chyby a nedostatky inscenátorů.

 

 

Národní divadlo Brno – Jacques Offenbach: Perikola. Režie Tomáš Studený, dramaturgie Jakub Kruliš, dirigent Caspar Richter. Premiéra 6. 1. 2012.

Komentáře k článku

U článku není vložen žádný komentář

Nový komentář

Jméno: 
Email: 
Předmět: 
Váš komentář (max. 1000 znaků, žádné HTML):  
inzerce